Viděno – slyšeno: Knowing (Marco Beltrami), Máj (Support Lesbiens)

16. 9. 2009 Článek napsal: Honza Gažko

maj-knowing-16-9-09Filmy: Knowing (Proroctví), Máj

V této rubrice se budeme setkávat s názory na filmy a hudbu, které autor viděl ať už v kině nebo jistou, ne plně legální cestou (modří samozřejmě vědí :) ). Krátká recenze rozebere film a její hudbu, jak působí na samostatný poslech a jak ve filmu. Jestli se skladatel trefil do žánru a tak dále.

Knowing (Proroctví) – režie Alex Proyas – hudba Marco Beltrami

knowing-16-9-09Skladatel Marco Beltrami a režisér Alex Proyas se vrátili ke spolupráci na dalším filmu, tentokrát o vědci (Nicholas Cage), jehož syn nalezne zdánlivě nic neříkající sekvenci čísel, kterou před 50ti lety napsala studentka školy, kterou právě navštěvuje Cageův synek. Čísla ovšem znamenají data katastrof, které se staly v průběhu oněch padesáti let a některé se teprve stanou. Téma přesně stvořené pro Marca Beltramiho, který film okořenil svým typickým rukopisem, se kterým jsme se mohli v akčnějším hávu setkat u jeho předchozí spolupráce s Proyasem, u filmu Já, robot. Marco Beltrami ve snímku Proroctví kombinuje rozsáhlý orchestr s rytmickými perkusy a žesti a občas střídá s jemnější formou smyčce a piano (v motivech otec a syn). Hudba ve filmu neruší. Naopak. Je výborným prostředníkem mezi dějem a obrazem, nesnaží se nijak extra vyčnívat. Na samotný poslech je soundtrack trochu náročnější, rozhodně to není veselá hudba na zlepšení nálady. Pokud znáte předchozí Beltramiho práci typu Já, robot nebo T3, víte do čeho jdete. Pokud ne, vzhůru do neprobádaných končin. Určitě doporučuji.

Máj – režie F.A. Brabec – hudba Support Lesbiens

maj-16-9-09Tak zrovna na Máj jsem se těšil jak malé děcko na kolotoč. Ne kvůli tomu, že by to byl majstrštyk, ale protože se o filmu dost mluvilo, jaká je to kýčovitá břečka. A také mě strašně zajímalo, jak si hudební skupina Support Lesbiens poradila s filmovou hudbou, kterou tyhle chlapíci ještě nikdy nedělali. Měl jsem dost velký strach. Ne z filmu, u toho jsem se smál (na místech, kde režisér asi nechtěl), ale z hudby. Ta dopadla tak nějak na půl. Celý soundtrack filmu doprovází dva tři leitmotivy, které v různých obměnách doprovází celý film. Supporti napsali hezkou hlavní melodii, ale ta vás postupem času začne nudit. Sice je hezky zorchestrovaná, ale místy si člověk říká, že to tam prostě nepasuje. Markantní to bylo ve scéně Vilémova blouznění, kdy slyšíme klasický song od Supportů lehce podpořený orchestrem (na soundtracku s názvem „Teď pravý čas připravte stan), vidíme jakousi zhuleneckou scénu a celé to prostě nedrží pohromadě. Asi jsem to nepochopil. Každopádně, hudba od Support Lesbiens mi přišla líbivě napsaná, ale bohužel nijak filmově. Na samostatný poslech je soundtrack na české poměry OK, ale ve filmu horší průměr, občas až špatný.