Skladatel Dannyho parťáků David Holmes je ve Varech

3. 7. 2012 Článek napsal: Honza Gažko

Moderní soundtrack k sérii Dannyho parťáci je nezaměnitelným stylem irského skladatele Davida Holmese, kterého v těchto dnech můžete potkat na 47. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. David Holmes přijel spolu s dalšími tvůrci představit nový film Good Vibrations, který letošní festival zahajoval. Holmes má na svém kontě také soundtrack k filmu Přeber si to znovu (Analyze That) s Robertem de Nirem nebo Soderberghův Zkrat (Haywire).

David Holmes na punk-rockovém soundtracku filmu Good Vibrations spolupracoval s hudebníkem Keefusem Greenem. Film také spoluprodukoval.

Pondělní Festivalový deník přinesl s Holmesem krátký rozhovor. Zde je jeho přepis. (zdroj Festivalový deník 2/7/12)

Víte, že jste v Česku populární díky videu na YouTube? Nějaký fanoušek vzal vaši píseň I Heard Wonders a připojil k ní český reklamní film z 60. let propagující automobily značky Tatra. Výsledek už vidělo 90 tisíc lidí.

Ne, to jsem netušil, na to se musím podívat. Je to dobré? Tak proto jsem tu populární?! Konečně je mi jasné, proč mě tu lidi tak nadšeně vítají!

Na životopisném filmu Good Vibrations jste se podílel od samého začátku. Znal jste Terriho Hooleyho, zakladatele belfastské punkové scény, osobně?

Kupoval jsem si od Terriho desky od svých deseti nebo jedenácti let. Stejně jako skoro všichni, kdo se na filmu podíleli. Upřímně řečeno, psát hudbu k něčemu takovému je sen. Tehdejší léta byla hudebně tak bohatá, že je radost z nich čerpat. Do soundtracku také bylo potřeba zakomponovat Terriho osobnost a nahrávky, které prodával. Ve filmu je zachycena hudba na každém možném médiu: jsou v něm autentické nahrávky, kapely na živých koncertech, v nahrávacím studiu, při psaní hudby, hudba hraje z rádia i z televize a k tomu zní soundtrack Terriho života – hudba napsaná přímo pro film. Neexistuje na to nějaká metoda. Musíte se řídit citem, musíte to zkoušet, zjišťovat, co funguje. Film Good Vibrations byl mimochodem vyroben za méně než dva miliony liber. Co za ty peníze oba režiséři dokázali, je fenomenální! Glenn Leyburn a Lisa Barros D’Sa jsou nebývale inspirativní lidé se skvělou budoucností, chtěl jsem na tom filmu pracovat s nimi. S Glennem jsme přátelé už dvacet let, kdysi jsme spolu snili v kuchyni o tom, jak změníme svět. Devět z deseti našich plánů sice nevyšlo, ale v tomto případě se zadařilo.

Když píšete hudbu k filmu, spolupracujete s tvůrci už od začátku, nebo je častější, že přijdete k hotovému a napíšete hudbu dodatečně?

Je to pokaždé jiné. Někdy vznik filmu sledujete už s vědomím, že na něm budete pracovat. To je skvělé, tak to mám rád. Například u snímků typu Dannyho parťáci, kde hraje soundtrack podstatnou roli, je úplně nejlepší varianta, když jste přítomen už při psaní scénáře.

Je známo, že pro svá díla, ať už jde o filmovou hudbu, Djing nebo desky, čerpáte hudbu z celého světa. Narazil jste někdy na nějakou českou?

Dobře že se ptáte! Můj dobrý kamarád Andy Votel má hudební label Finders Keepers a vydal tři zcela mimořádné filmové soundtracky. Jsou to Valerie a týden divů Jaromila Jireše, což je skvělý film s naprosto neuvěřitelnou hudbou, Sedmikrásky Věry Chytilové, které byly zakázané, a Malá mořská víla Karla Kachyni.To byl můj úvod do české hudby. Malá mořská víla navíc zásadním způsobem ovlivnila projekt, na kterém pracuju právě teď. Zároveň produkuju nové album kapely Primal Scream a na něm je jedna píseň, na které zase nepochybně zanechala stopy Valerie.

Zrovna Valerii v Česku příliš mnoho lidí nevidělo. Mimochodem, k mání je i anglický překlad předlohy…

Knihu číst nechci, film mě už tak dost rozhodil. Ale je nádherný. Jeho vizuální stránka – to je úplně jiná rovina, jiný svět než ty, se kterými jsem se doposud na plátně setkal. Dal jsem DVD Andymu Innesovi, který se na ně podíval, zavolal mi a řekl, že jsem se musel zbláznit. Ovšem soundtrack k filmu je mimořádný.

A tady je rozhovor z Novinky.cz.

foto zdroj: novinky.cz