Recenze: The Incredibles (Michael Giacchino)

2. 2. 2009 Článek napsal: Honza Gažko

the_incredibles_scorePokud si říkáte, kdo to vůbec ten Michael Giacchino vlastně je, tak asi nebudete zrovna fanoušek počítačových her a jejich soundtracků (ano, i ke hrám se vydávají soundtracky). Skladatel hudby k Pixarovským Úžasňákovým (The Incredibles) je americký hudebník Giacchino, který se proslavil jako autor hudebních podkladů pro známé hry typu Call of Duty či Medal of Honor. Jeho práce si všimli producenti a tak dali Giacchinovi velkou šanci vybočit ze škatulky „videoherní skladatel“ a pustit se na pole celovečerních filmů. I když to byl zrovna animovaný film. Pravda, Giacchino již pro film složil nějakou tu skladbu, speciálně pro šestiminutový Los Gringos nebo My Brother the Pig (v němž si mimo jiné zahrála Scarlett Johansson), ale velkou příležitost získal právě díky filmu Úžasňákovi, kteří v českých kinech startují tento čtvrtek a mají velkou šanci kopírovat úspěch na americké půdě (ostatně, na imdb.com se Úžasňákovi vyšvihli na 98. pozici v tabulce „film s nejlepším hodnocením“). Sice se původně očekávalo, že hudbu bude skládat jeden z dlouholetých spolupracovníků Pixaru – Thomas Newman (Hledá se Nemo) nebo Randy Newman (Život brouka, oba Příběhy hraček), ale režisér Brad Bird (Železný obr) nakonec souhlasil s návrhem na Michaela Giacchina. A udělal dobře!

Styl, ve kterém Giacchino zkomponoval většinu hudby pro Úžasňákovi, se pohybuje někde na rozmezí klasických soundtracků z filmů o Jamesi Bondovi skladatele Johna Barryho (na CD jsem zaslechl výraznou inspiraci Goldfingerem) a výpravných záležitostí Johna Williamse (inspirace Indianou Jonesem) či Davida Arnolda (podobnost s novodobými bondovkami), okořeněný jazzovými a swingovými prvky evokujícími šedesátá léta, která film v mnoha ohledech připomíná a cituje, takže si opravdu každý přijde na své. A to hned od prvních vteřin soundtracku, které nám představují jeden z hlavních hrdinských motivů (skladba The Glory Days) rodinky Úžasňákovic v rozverném rytmu za doprovodu trubek a smyčců. Sice se hudba po úvodní uvítací sekvenci zvolní do poklidnějšího rytmu, ale stále zůstáváme v oné parodické a sarkastické rovině, kdy můžete čekat totální hudební obrátku o 180 stupňů přesně ve stylu animované komedie (takže romantická melodie se rázem změní do veselé funky-swingové „hopsačky“), a toho se nám dostane na albu v několika chodech. Někdo by v tomto případě mohl namítat, že tyto skoky mohou působit rušivě, ale opak je pravdou. I když jsem film neviděl (bohužel), hudba působí celistvě a vyváženě, takže výhrady nejsou na místě. Stejně tak znějí naprosto skvěle oddychové jazzové skladby (saxofon, trubky a basa), do kterých Giacchino čas od času přimíchá celý orchestr (Off to Work – jedna z nejlepších skladeb, co na albu uslyšíte) či syntezátor (Lava in the Afternoon). Poté následuje skladba New and Improved symbolizující hlavního záporáka, proti kterému se rodina Úžasňáků postaví, aby zachránila svět, což je jednoduše, ale účinně, zastoupeno běsnícími žesti a perkusi, přesně ve stylu Johna Barryho. To ale neznamená, že by Giacchino někoho vykrádal, pouze se inspiroval a danou látku rozvedl podle potřeb filmu a režiséra Birda.

Počínaje desátou skladbou (Marital Rescue) nesoucí své základy na pochodovém rytmu začíná výpravná a dobrodružná hudba, které dominují kromě celého zastoupení orchestru výrazné trubky a bicí nástroje (100 Mile Dash, Escaping Nomanisan), což se moc hezky poslouchá a fanoušci bondovských soundtracků budou mít návaly orgasmů. Už tomu chybějí jen ty pohyblivé obrázky. Samotným vrcholem celého alba je podle mého šestnáctá skladba Road Trip!, kde se k rytmickým bubnům postupně přidávají trubky, tympány hrající druhý hlavní motiv, který ve finále zahraje celý orchestr (pod vedením Tima Simoneca). A nakonec se celé album uzavře více než sedmiminutovou reprízou většiny hlavních i vedlejších motivů (The Incredits – v tomto názvu je skryta narážka na tradiční názvy posledních skladeb soundtracků, která se sucharsky jmenuje The Credits).

Soundtrack k Úžasňákovým je první věc, kterou jsem od Michaela Giacchina slyšel a musím se přiznat, že jsem mile překvapen a přesvědčen o tom, že se skladatel chopil své šance a předvedl, že umí napsat vtipnou a pěknou hudbu pro velký film. Takže já s napětím očekávám jeho další výtvor a řekl bych, že o Giacchinovi ještě uslyšíme (možná už příští rok jeho soundtrack k The Muppets’ Wizard of Oz).

Skladatel: Michael Giacchino
Dirigent: Tim Simonec
Orchestrace: Chris Tilton