Recenze: The Lord of the Rings: Return of the King (Howard Shore)

27. 1. 2009 Článek napsal: Honza Gažko

rotk_scoreByly to tři dlouhé roky, kterými nás vždy po Vánocích provázel Peter Jackson a jeho tvůrčí tým Tolkienovým spektáklem. Měli opravdu těžký úkol, který se jim podařilo do puntíku vyplnit a tím bylo převést do té doby nezfilmovatelnou klasiku na plátna kin. Podobný úkol stál také před, dnes již Jacksonovým dvorním skladatelem, Howardem Shorem – zhudebnit Tolkiena. Pro Shorea to byla výzva, které se chytil „zuby-nehty“ a filmový doprovod ke Společenstvu Prstenu (první díl) katapultoval svého skladatele do nejvyšší třídy filmových skladatelů. U druhé části s podtitulem Dvě věže jsme se mohli přesvědčit o tom, že Shore se opravdu s Pánem prstenů hodlá vyřádit a posadil pomyslnou laťku ještě výš. A na pomyslný Olymp se Shore dostal s nejnovějším soundtrackem k Návratu krále, který v českých kinech startuje tento čtvrtek (což asi neříkám žádnou novinu), ale vraťme se k hudbě. Tu Shore začal skládat ihned po dokončení hudebních „přídavků“ k rozšířenému DVD Dvě věže na jaře loňského roku a po dokončení prvního sestřihu Návratu krále (léto 2003) se mohl skladatel spolu s hudebníky vrhnout do nahrávacího studia v britském Londýně. Shore si opět pozval ke spolupráci jeden z nejlepších orchestrů – Londýnskou filharmonii a také britský sbor London Voices spolu s chlapeckým sborem.

Shoreova kompozice k Návratu krále se nese v podobném duchu jako předešlé dva filmy. Setkáme se opět se známými motivy jak ze Společenstva (skladba The Return of the King), novátorsky zabalené do nových hávů, tak i ze Dvou věží (motiv Rohanu, kvůli kterému si nechal skladatel opět přivézt speciální norské housle). Ovšem to, z čeho hudba k Návratu krále těží nejvíc (kromě toho, že Shore má stále nápady), je fakt, že se blížíme na konec celého příběhu, to znamená, že se dočkáme spousty majestátních motivů, které nám utkví na nějakou dobu v paměti. Jedním z nich je motiv Gondoru, který skladatel použil již v rozšířené DVD verzi Dvou věží (Faramir vzpomíná na svého bratra Boromira), ale zde dostává podstatně větší prostor a výraznější orchestraci – skladba Minas Tirith a The White Tree (část této skladby byla použita v prvním traileru na Návrat krále, určitě jste viděli). V podstatě to samé se dá zmínit i o druhém výrazném motivu „Into the West“, u kterého dominují majestátní trubky a rohy, podbarvené smyčci. S tímto motivem se setkáme v celé své parádě na samotném konci soundtracku (skladba Into the West) i filmu, kdy Annie Lennox spustí svůj nezaměnitelný hlas, v refrénu doprovázený tímto motivem. V paměti vám ale tentokrát zůstanou i zpívající herci, kteří okořenili samotnou orchestrální hudbu svými hlasy. Ale není to v žádném případě na škodu. Příkladem za všechny je zpívající Pipin v podání Billyho Boyda, který ve skladbě The Steward of Gondor nazpíval nádhernou melancholickou pasáž, kterou si i sám otextoval. Stejně tak si s hudbou Howarda Shorea zazpíval Viggo Mortensen (Aragorn), ale ten již měl zkušenost z předešlých dílů.

Další výraznou částí hudební složky Návratu Krále je tradiční spolupráce skladatele se sólovými vokalisty Jamesem Galwayem, Renée Fleming nebo sopranistkou Ben del Maestro, kteří dodali skladbám výraznou lidskost. Což se nedá říct o „mordorských“ skladbách (např. The End of All Things), z nichž naopak vyzařuje nenávist, smrt a blížící se apokalypsa – tradičně zkomponovány party pro silné perkuse, burácející sbory a žestě. A opět je to „trochu jiné“ než předešlé dva soundtracky. Takže po hudební stránce nelze opět Návratu krále nic vytknout. Snad jen tu délku, která je pouze 72 minut. Ale Howard Shore se nechal slyšet, že v letošním roce vyrazí na koncertní šňůru se speciální kompozicí „The Lord of the Rings Trilogy“, ve které bude smixována ta nejzajímavější hudba z celé trilogie.
Cédéčko se soundtrackem by mělo být k dostání ve většině slušných obchodů a najdete na něm mimo hudby odkazy na speciální webové stránky s bonusovými materiály. Dále je na trhu k dostání speciální verze soundtracku a DVD, na kterém najdete dvacetiminutový pohled do zákulisí nahrávání hudby, šestiminutový supertrailer a další záležitosti (cena se pohybuje většinou kolem 650,- za komplet) a do třetice si můžete pořídit, pokud ještě nemáte, 3CD komplet se všemi soundtracky k Pánovi Prstenů – což je téměř povinnost vlastnit.
Ať už tedy budete soundtrack kupovat či nikoliv, jedná se o to nejlepší, co jsem v poslední době slyšel v tomto žánru. A Howard Shore se nemá za co stydět. Já bych se s tím i chlubil.

P.S. – K připravovanému filmu Petera Jacksona King Kong bude hudbu psát samozřejmě Howard Shore. Už se těším.

Skladatel: Howard Shore