Jak dopadla Symfonie Pán prstenů v Kongresovém centru?

31. 5. 2009 Článek napsal: Honza Gažko

lotr-prague08Už od samotného příchodu ke Kongresovému centru na pražském Vyšehradě bylo jasné na jaký koncert v rámci hudebního festivalu Pražské Jaro jdete. Uvolněná atmosféra, spousta mladých lidí, volnější oblečení, žádné nóbl róby, prostě pohoda. Samotný začátek vyprodaného koncertu (moje odhady o 2-3 tisícovkách lidí se naplnily; sál má kapacitu necelých 2700 lidí) odstartovala zdravice samotného Howarda Shoreho, autora symfonie a dvanácti hodin hudebního podkresu pro filmového Pána prstenů, které sice chyběly české titulky,le na Youtube.com si zdravici můžete poslechnout i s titulky. A pak to začalo. Připravený Orchestr Českého rozhlasu, Khünův dětský sbor a Pražský filharmonický sbor (celkem cca 200 hudebníků) nastartoval svoji taktovkou dirigent Marcus Huber, který se Symfonií Pána prstenů navštívil už několik zemí.

lotr-prague04Samotný přednes orchestru, sborů a sólistů byl prakticky bezchybný. Samozřejmě, několika přehmatů, pozdějších či dřívějších nástupů nástrojů se nedalo zabránit (zkuste si hrát dvě hodiny hudby s jedinou přestávkou), ale z této strany problém nebyl. Bohužel ale problém byl v samotném sále Kongresového centra. Jednoduše řečeno, na takovéto rozmáchlé koncerty se „kongresák“ prostě nehodí. Akustika sálu je děsná, takže některé nástroje musely být přizvučovány přes reproduktory a to místy znělo dost divně. Tedy, než si na to člověk tak nějak zvykne. Hlavní problém s přizvučováním měly harfy (v Symfonii jsou dvě). Při tišších pasážích byly díky zesílení až moc nahlas a místy hrály pouze z pravého směru, přičemž fyzicky byly vlevo. To ale samozřejmě chyba na straně zvukařů, které jsem chtěl o přestávce jít osobně zaškrtit. Navíc byly některé nástroje dost utopené díky zmiňované špatné akustice sálu, takže v místech, kde měly hrát hlavní úlohu cella, nebylo moc slyšet, to samé platí o hlavních bicích. Pravý opak zastřenosti jsem měl u žesťů, které byly občas až moc nahlas a zbytek orchestru nebyl vůbec slyšet. Ze zvukového přednesu jsem byl ve finále více spokojen při předloňské návštěvě Symfonie Pán prstenů ve Vídni.

lotr-prague06Každopádně, přes všechna zmíněná negativa se zvukem, byla Symfonie Pán prstenů nezapomenutelný zážitek a desetiminutové standing ovations na závěr koncertu plně zasloužené. Kdy se vám naposledy stalo, že byste při skladbě The Lighting of the Beacons (Zapalování ohňů z Návratu krále) dostali husí kůži a hudba by vás spolu s vizualizací na plátně zarazila do sedadla. Více těchto akcí a příští rok by mohli organizátoři dovézt do Česka například symfonii Johna Williamse ze Star Wars. To by byla další bomba.

Resumé:

Pokud bych měl použít školní známkování, tak bych se přiklonil ke dvojce. Slovní ohodnocení: hudba nezapomenutelná, ale ten zvuk sálu!

Fotografie převzaty z webu www.festival.cz